خانواده و سواد رسانه ای
 



بررسی آموزش سواد رسانه ای در کشورهای کانادا و ژاپن

از ضرورت هاي عصر اطلاعات، كه قرن بيست ويكم را نيز شامل می شود، نياز به آموزش و پرورش بويژه سواد رسانه اى است. با توجه به اهميت اين موضوع، به معرفی مقاله پژوهشی با عنوان «سواد رسانه اى در دو كشور كانادا و ژاپن» كه از پيشگامان اين حوزه در دنيا محسوب می گردند، انتخاب و پیشنهاد می شود آن را مطالعه کنید.

جهت دریافت مقاله مورد نظر بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

http://gerdab.ir/files/fa/news/1395/6/10/33958_349.pdf

 

 

موضوعات: مقالات سواد رسانه ای, تاریخچه سواد رسانه ای در جهان  لینک ثابت
[پنجشنبه 1397-02-27] [ 11:23:00 ب.ظ ]




والدین اصلی ترین معلمان سواد رسانه ای:

مسئولیت آگاه‌سازی و راهنمایی افراد در استفاده از رسانه در سال‌های اولیه زندگی و کودکی بر عهده والدین است و از طرف دیگر کودکان استعداد عجیبی در تقلید کردن از بزرگ‌ترها دارند و پدر و مادرها به‌عنوان کسانی که بیشترین نزدیکی را به کودکان دارند، دائماً مورد تقلید قرار می‌گیرند. والدین همیشه الگوی رفتاری فرزندان خویش محسوب می‌شوند و از این روست که آنها باید نقش خود را در زندگی و تأثیر بر رفتار کودک خود درک کنند و به‌سادگی از این مسئله عبور نکنند.

http://job.drtaftiyan.com/SC.php?type=component_sections&id=3&sid=5546

رسانه

موضوعات: توصیه هایی به والدین در مورد فضای مجازی  لینک ثابت
 [ 11:07:00 ب.ظ ]




 کدام کشور در عرصه سواد رسانه ای پیشگام بوده است؟ 

به نظر بسیاری از کارشناسان تاریخچه پیدایش سواد رسانه ای، به سال 1965 باز می گردد.

از اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی، موضوع سواد رسانه ای در برخی کشورها مثل آمریکای لاتین و کشورهای اروپایی مانند، ایتالیا و اسپانیا مورد توجه قرار گرفت . اصلی ترین هدف آموزش رسانه ای در این کشورها برطرف کردن نابرابری های اطلاعات بین کشورهای پیشرفته و عقب افتاده بود .

نخستین کشوری که راهبردی داراز مدت برای «سواد رسانه ای» اتخاذ کرد کانادا بود. .کانادا اولین کشوری بود که در آن سواد رسانه ای به صورت رسمی از طرف نظام آموزش و پرورش پذیرفته و جزو برنامه های درسی مدارس گنجانده شد.

شاید برای شما این سوال مطرح شده باشد که چه چیز باعث شد که کانادا پیشگام در این عرصه باشد.

علت اصلی این رویکرد نزدیکی جغرافیایی کانادا به کشور آمریکا بود. در واقع متولیان فرهنگی کانادا نگران نفوذ «فرهنگ آمریکایی» از طریق رسانه ها در کشور خود بودند لذا برای جلوگیری از آسیب های ناشی از نفوذ فرهنگ آمریکایی در کشور خود اقدام به آموزش سواد رسانه ای برای مردم کشورش کرد.

این رویه باعث شده تا اکنون کانادا در جایگاه بسیار پیشرفته ای از آموزش سواد رسانه ای در دنیا قرار داشته باشد. غیر از کانادا ، انگلستان و استرالیا را نیز باید در زمره پیشگامان و سرمداران آموزش سواد رسانه ای در دنیا معرفی کرد.

منبع: با تلخیص و دخل و تصرف از کتاب سواد رسانه ای و خانواده نوشته معصومه نصیری ص37

موضوعات: آنچه درباره سواد رسانه ای باید بدانیم, تاریخچه سواد رسانه ای در جهان  لینک ثابت
 [ 07:45:00 ب.ظ ]




سواد رسانه ای به چه معناست؟

سواد رسانه‌ای (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
این درک به چه کاری می‌آید؟ به زبان  ساده، سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که  هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.

سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا از سفره رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شد.

منبع : http://hamshahrionline.ir/details/83516

رسانه

 

موضوعات: آنچه درباره سواد رسانه ای باید بدانیم, سواد رسانه ای چیست؟  لینک ثابت
 [ 07:04:00 ب.ظ ]




 والدین و یادگیری سواد رسانه ای 

امروزه والدین بیش از پیش نگران آسیب پذیری کودکان خود از فضای رسانه ای و غوغای عظیم اطلاعاتی و ارتباطی هستند، و همواره در جستجوی راه های کاهش اثرات مخرب رسانه ای بر کودکان خود می باشند.  یکی از راههای کاهش اثرات مخرب فضای مجازی بر فرزندان بالا بردن سواد رسانه ای والدین می باشد زیرا که آنها بیشترین تأثیر را بر زندگی کودکانشان دارند.کسب مهارت سواد رسانه ای  و اتخاذ رژیم مصرف برای والدین ، الزامی است. والدین باید سعی کنند تا سواد رسانه ای و سواد اینترنتی، سواد شبکه اجتماعی خود را بالا ببرند، چون اگر به این مباحث مسلط نباشند به راحتی توسط فرزندانشان دور می خورند.

 

رسانه و والدین

موضوعات: توصیه هایی به والدین در مورد فضای مجازی  لینک ثابت
 [ 04:53:00 ب.ظ ]




برای اینکه بدانید در موضوع رسانه «باسواد» هستید یا نه، ببینید در مقابل هر محصول رسانه ای

می توانید به این سوالات پاسخ دهید یا خیر؟

این محصول را چه کسی،

                            برای چه کسی،

                                        به چه دلیل،

                                                از چه طریقی و

                                                          در کدام فرهنگ تولید کرده است.

 

 

موضوعات: سواد رسانه ای چرا و چگونه؟  لینک ثابت
 [ 04:13:00 ب.ظ ]




سواد رسانه ای اصرار دارد که بتواند مخاطبان منفعل را به مخاطبان فعال تبدیل کند و مخاطبان فعال را تبدیل به مخاطبان هوشمند کند تا جایی که حتی مصرف کنندگان، تولیدکنندگان خلاق شوند.

آیا شما دوست دارید از مخاطب منفعل بودن خارج شوید و سطح خود را ارتقا دهید؟ 

برای ارتقا سطح خود باید سواد رسانه ای را بیاموزیم.

 

رسانه

موضوعات: سواد رسانه ای چرا و چگونه؟  لینک ثابت
 [ 03:48:00 ب.ظ ]




مخاطبان در برابر رسانه ها را می توان به دو دسته فعال و منفعل تقسیم کرد.

مخاطب منفعل مخاطبی است که از خود اختیاری در مقابل پیامهای رسانه ای ندارد و آغوش خود را به روی هر پیام و رسانه ای گشوده است و همه پیام در ناخودآگاهش شکل می گیرد.

اما مخاطب فعال در مقابل پیامهای رسانه ای از خود واکنش نشان می دهد و خودآگاهش را در شکل گیری پیام مشارکت می دهد.

شما جزء کدام دسته می باشید؟

رسانه

موضوعات: رسانه و خانواده, سواد رسانه ای چرا و چگونه؟  لینک ثابت
 [ 03:31:00 ب.ظ ]




10- رایانه را در محل دید قرار دهید

قرار دادن رایانه خانگی در محلی که برای همه قابل مشاهده و دردسترس باشدمی تواند در کاهش آسیب های فضای مجازی تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

رسانه

موضوعات: راهکار کاهش آسیب های فضای مجازی  لینک ثابت
 [ 02:59:00 ب.ظ ]




9- غنی سازی اوقات فراغت

غنی سازی برنامه های فراغت دانش آموزان متناسب با شرایط سنی آن ها که در این خصوص برنامه ریزی آموزش و پرورش را می طلبد که با مهیا کردن برنامه های اوقات فراغت متناسب با شرایط سنی، دانش آموزان با شور و شوق در آن برنامه حضور یابند و نسبت به دورهم بودن و بالا بردن مشارکت های اجتماعی آنها از حضورشان در فضای مجازی کاسته شود.

رسانه

موضوعات: راهکار کاهش آسیب های فضای مجازی  لینک ثابت
 [ 02:53:00 ب.ظ ]




8- فواید شناخت آسیب ها

شناخت والدین از علائم اینترنتی مثل کاهش روابط اجتماعی عصبانیت و پرخاشگری در زمان قطع اتصال به اینترنت افت تحصیلی،اختلال در خواب ، رفتن به سراغ اینترنت در مواقع تنهایی، عدم تمایل به بیرون رفتن از خانه ، مشکلات و ناراحتی های جسمانی و عضلانی و… باعث خواهد شد که به بچه ها بیاموزند که اگر با مشکلی در فضای مجازی رو به رو شدند با آنها در میان گذاشته و به هیچ عنوان مشکلات را با دوستان آنلاین خود که غریبه اند مطرح نکنند.

رسانه

موضوعات: راهکار کاهش آسیب های فضای مجازی  لینک ثابت
 [ 02:38:00 ب.ظ ]




7- زمان را کنترل کنید

یک ساعت مختص اینترنت و بازی های رایانه ای برای کودکان در طول شبانه روز است که باید والدین خودشان بازی های رایانه ای را برای کودکان انتخاب کنند.

رسانه

موضوعات: راهکار کاهش آسیب های فضای مجازی  لینک ثابت
 [ 02:29:00 ب.ظ ]




6-عامل اصلی در خشونت

بازی های رایانه ای خشن عاملی مهم در افزایش میزان خشونت کودکان است تا جایی که امکان دارد از انتخاب این بازی ها پیشگیری کرده و انتخاب برنامه ها، متناسب با سن و مورد علاقه فرزندان باشد.

رسانه

موضوعات: راهکار کاهش آسیب های فضای مجازی  لینک ثابت
 [ 02:19:00 ب.ظ ]
 
اربعین