? #معرفی_پایان_نامه
? جایگاه سواد رسانه ای در #سیاستهای_فرهنگی_ارتباطی جمهوری اسلامی ایران
? رامین چابکی درزابی
?استاد راهنما: دکتر ناصر باهنر
? با پیشرفت و توسعه #رسانهها، جهان به مرحله جدیدی گام نهاد که در آن رسانهها به یکی از اجزای اصلی جوامع بشری تبدیل شدند. در این دوره گستره دسترسی #مخاطبان به انواع رسانه، توانایی استفاده و در عین حال حفظ استقلال فکری و اندیشهای، اجتناب از انفعال، بهره مندی از #تفکر_انتقادی و افزایش توانایی گزینش و نهایتاً تولید #پیامهای_ارتباطی از طریق تکوین و تکامل سواد رسانهای قابل حصول تلقی گشت.
? با این تفاصیل، اگر سواد رسانهای را علم تنظیم کننده روابط میان مخاطب و رسانهها بر اساس هنجارهای درونی شده بدانیم نباید از جایگاه آن در سیاستهای رسانهای کشورها غافل شویم. برای تحلیل این سیاستها، مدلهای مختلفی ارائه شده که جامعترین آنها مدل EC کمیسیون #اروپا میباشد.
? این مدل چهار مؤلفه دسترسی، استفاده، درک انتقادی و #تولید_ارتباطی را در حوزه سواد رسانهای مطرح مینماید. در این تحقیق در ابتدا برای تبیین وضعیت موجود #سواد_رسانهای در ایران، اسناد و سیاستهای چهار نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما بر اساس مدل EC و مؤلفههای مطرح در آن و روش پژوهش اسنادی مورد تحلیل قرار گرفت و در ادامه برای ترسیم وضعیت مطلوب در این حوزه با چند تن از مدیران و صاحبنظران کشور در حوزه سواد رسانهای مصاحبه صورت پذیرفت.
⭕️ مسیر رسانه | موسسه تخصصی سواد رسانهای⭕️
? @massir_resane