خانهموضوعاتآرشیوهاآخرین نظرات
خانواده و سواد رسانه ای
آشنایی با آسیب های خانواده و فرزندان در فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آنها
تیر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
خانواده و سواد رسانه ای
سواد رسانه ای لازمه ی مواجهه ی هوشمندانه و ایمن با رسانه ها ...
جستجو
موضوعات
  • همه
  • آسیب های فضای مجازی
  • آنچه درباره سواد رسانه ای باید بدانیم
    • تاریخچه سواد رسانه ای در ایران
    • تاریخچه سواد رسانه ای در جهان
    • سواد رسانه ای چیست؟
  • اطلاعیه ها
  • امنیت در فضای مجازی
  • بدون موضوع
  • تاثیرات تکنولوژی بر کودکان
  • توصیه هایی به والدین در مورد فضای مجازی
  • راهکار کاهش آسیب های فضای مجازی
  • رسانه
  • رسانه و خانواده
  • سواد رسانه ای چرا و چگونه؟
  • معرفی نرم افزار موبایلی
  • معرفی پایان نامه
  • مقالات سواد رسانه ای
  • کتاب های سواد رسانه ای
  • گرافیک عاشورایی در رسانه
فیدهای XML
  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • « همراهی با کودکان در استفاده از رسانه ها
  • سواد رسانه ای (Media Literacy) »
بهترین وقت برای آموزش سواد رسانه ای به کودکان
ارسال شده در 18 شهریور 1397 توسط یا زهرا در رسانه و خانواده, راهکار کاهش آسیب های فضای مجازی, سواد رسانه ای چرا و چگونه؟, توصیه هایی به والدین در مورد فضای مجازی, آنچه درباره سواد رسانه ای باید بدانیم, سواد رسانه ای چیست؟, امنیت در فضای مجازی

.⏱بهترین وقت برای آموزش سواد رسانه ای کودکان چه  زمانی می باشد؟

⏱در چه زمانی باید آگاهی‌های رسانه ای را به کودکان آموزش داد؟آیا هر زمانی برای شروع آموزش های رسانه ای دیر نمی باشد؟
?رستم بعد از آن که به سهراب خنجر‌ زهرآگین زد فهمید که سهراب پسراوست. پس فرستاد نوشدارویی بیاورند که اثر زهر را از بین ببرد، اما نوشدارو دیر رسید و سهراب زیر دستان پدر جان داد. تمام حکمت این داستان اشاره به این مسئله دارد که علاج واقعه بعد از وقوع آن بی فایده است.امروزه دیگر نیازی به اثبات نوشدارو  بدون سواد رسانه نیست رسانه ای که اگرچه محاسن بسیار دارد لکن زخمی بر تن بشر قرن حاضر وارد کرده است که بدون سواد رسانه قدرت گذر از این مرحله از دوران و زمانه نیست.و اگرچه این نوشدارو یا به تعبیر همان سواد رسانه راه حل کلیدی برای درمان درد بشر در عصر انفجار اطلاعات است بر قاعده  اینکه “بهترین دارو هم بعد از مرگ کمکی نمی کند"لازم و ضروری است بهترین و به موقع ترین زمان را برای آموزش  سواد رسانه ای کودکان مان انتخاب نماییم.

?یکی از مسائل مهم در مواجهه با محتواهای رسانه ای و ضرورت سواد رسانه ای زمان شروع آموزش سواد رسانه ای است اگر چه این آموزش در زمان خودش و بموقع انجام نپذیرد ،تاثیرگذاری آنچانی در ایمن سازی مخاطب خود نداشته باشد پس نکته مهم آن است که آموزش و آگاه‌سازی باید در زمانی صورت گیرد که فرزند به مسائل نامناسب مبتلا نشده و آلودگی‌های فضای مجازی روح و جسم او را تسخیر نکرده باشد. و این یعنی زمانی پیش از ورود به دنیای مجازی و دسترسی به محتواهای پراکنده و پرتراکم در دنیای سایبری، طبیعی است این زمان می بایستی  قبل از اینکه فرزند ما به‌وسیله افکار باطل مانند مطالب غیراخلاقی و شبهات فراوان اعتقادی که از طریق رسانه‌ها فرستاده می‌شود ذهن او دچار تشویش شده و احساسات و رفتار او تحت کنترل فضای مجازی درآید آموزش های لازم را به منظور مستحکم کردن قدرت تشخیص و مهارت انتخابی خیر در میان شرهای متراکم را به او منتقل نماییم.

?امام صادق علیه السلام در فراز حدیث گهرباری می‌فرمایند: «بادِروا أحداثَکم بِالحَدیثِ قَبلَ أن تَسبِقَکم إلَیهِمُ المُرْجِئةُ؛ نوجوانان خود را، پیش از آنکه افکار مخالفان به سراغشان روند، حدیث بیاموزید.» 

?اهمیت آگاه سازی فرزندان و پاسخ به شبهات آنان پیش از گرفتاری آنچنان است که امیرالمومنین علی علیه السلام در وصیت خویش به فرزند برومندشان امام حسن علیه السلام آن را مقدم بر آموزش قرآن، تفسیر، شریعت و احکام اسلامی می‌داند. ایشان در ابتدای وصیتشان می‌فرماید: «وَ أَنْ أَبْدَأَک بِتَعْلِیمِ کتَابِ اللَّهِ وَ تَأْوِیلِهِ وَ شَرَائِعِ الْإِسْلَامِ وَ أَحْکامِهِ وَ حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ لَا أُجَاوِزُ ذَلِک بِک إِلَی غَیرِهِ ثُمَّ أَشْفَقْتُ أَنْ یلْبِسَک مَا اخْتَلَفَ النَّاسُ فِیهِ مِنْ أَهْوَائِهِمْ مِثْلَ الَّذِی لَبَسَهُمْ وَ کانَ إِحْکامُ ذَلِک لَک عَلَی مَا کرِهْتُ مِنْ تَنْبِیهِک لَهُ أَحَبَّ إِلَی مِنْ إِسْلَامِک إِلَی أَمْرٍ لَا آمَنُ عَلَیک فِیهِ الْهَلَکةَ وَ رَجَوْتُ أَنْ یوَفِّقَک اللَّهُ فِیهِ لِرُشْدِک وَ أَنْ یهْدِیک لِقَصْدِک؛ و خواستم از تعلیم کتاب خدا و تأویل آیات قرآن و مقررات و احکام اسلام و حلال و حرام دین آغاز کنم و به سخن دیگر نپردازم، ولی از این نکته نگرانم که اشتباهاتی که هوی و هوس‌ها ببار آورده و موجب اختلاف میان مردم گشته ترا نیز دامنگیر شود، از این رو با این که از تذکر این شبهه‌ها دلخوش نیستم (که ذهن صاف و بی‌آلایش ترا تیره و کدر کند) اما محکم کردن پایه (و روشن کردن موارد شبهه) بهتر از آن است که ترا بدست چیزی سپارم که از هلاکت در آن بر تو ایمن نیستم (یعنی ترا در ورطه بیخبری و بی‌اطلاعی رها کنم، با اینکه ممکن است هنگام برخورد با افکار و آرای گوناگون حق را نیابی و به گمراهی نیفتی) امیدوارم خدایت در این لغزشگاه‌ها توفیق هدایت عطا کند، و به راه راست هدایت فرماید.

?پس دقت نماییم پیشگیری آسانتر از پیگیری های بعدی به جهت گرفتاری های پیچیده کودکان معصومان در فضای مجازی است.با این فرض اگرچه ورود کتابی با عنوان تفکر و سواد رسانه به پایه دهم میتواند رگه هایی از امید را به جامعه آموزشی برگرداند و انتظار 50 ساله تاخیر آموزش سواد رسانه را تاحد کمی جبران نماید اما قطعا این سن برای اولین آموزش های سواد رسانه بسیار دیر بوده و تاثیرگذاری را به شدت کاهش میدهد.چرا که طبق گزارش ها و مطالعات انجام پذیرفته کودکان و نوجوانان در این سن دوره وابستگی های رسانه ای و تاثیرپذیرهای مخرب را گذرانده اند.

همه با هم برای نهضت فراگیر سوادرسانه مجاهدت کنیم…

✍ صدیق میرزایی

#کودک_اینترنت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

آخرین مطالب
  • .سوادرسانه ای و خانواده....
  • جرایم صورت گرفته در تلگرام
  • توصیه هایی به والدین و کودکان
  • مهم‌ترین جرایم سایبری چیست و چند درصد جرایم کلاهبرداری است؟
  • مهم‌ترین جرایم سایبری چیست و چند درصد جرایم کلاهبرداری است؟
  • آسیب های فضای مجازی
  • گرافیک عاشورایی در رسانه ۳
  • گرافیک عاشورایی ۲
  • توصیه ای به والدین
  • خودآزاری رسانه‌ای! (۱)
آخرین نظرات
  • یا زهرا  
    • یار آسمانی
    • یار مهربان
    • پژوهشکده طاها
    • یار مهربان
    • خانواده و سواد رسانه ای
    • داراب
    در همراهی با کودکان در استفاده از رسانه ها
  • مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر  
    • مرکز تخصصی نرجس خاتون (س)شاهين شهر
    در همراهی با کودکان در استفاده از رسانه ها
  • یا زهرا  
    • یار آسمانی
    • یار مهربان
    • پژوهشکده طاها
    • یار مهربان
    • خانواده و سواد رسانه ای
    • داراب
    در تاثیرات تکنولوژی بر کودکان
  • یا زهرا  
    • یار آسمانی
    • یار مهربان
    • پژوهشکده طاها
    • یار مهربان
    • خانواده و سواد رسانه ای
    • داراب
    در تاثیرات تکنولوژی بر کودکان
  • انجام پایان نامه در تاثیرات تکنولوژی بر کودکان
  • یا زهرا  
    • یار آسمانی
    • یار مهربان
    • پژوهشکده طاها
    • یار مهربان
    • خانواده و سواد رسانه ای
    • داراب
    در والدین و فضای مجازی
  • حضرت مادر (س)  
    • مطیع ولایت (بسیج طلاب سطح 3 اراک )
    • خاطرات خاکی
    • وصیت عشاق
    • یا زینب کبری
    در والدین و فضای مجازی
کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان