معرفی کتاب سواد رسانهای و مقاومت مصرفکنندگان شبکههای ماهوارهای فارسی زبان
سواد رسانهای یک نظام تفسیری و ترجیحی و متأثر از داوریهای ذهنی و اخلاقی است که مواجهه فرد را با پیامهای رسانهای (چه در دسترس و چه جستجوگرانه) شکل میدهد و موجب میشود مخاطبان در استفاده از پیامها و انتخاب آنها مسئولیت بیشتری احساس کنند. در همین راستا تفکر انتقادی به عنوان یک اصل بنیادین در موضوع سواد رسانهای مطرح میشود که به تمام اشکال و مفاهیم ارتباطی پیام رسانهها توجه دارد.
هدف این پژوهش بررسی سواد رسانهای و مقاومت مصرف کنندگان شبکههای ماهوارهای من و تو و جم تی وی است.نتایج حاصله از این پژوهش این است که، اگر مخاطبان یک رسانه از مهارت تفکر انتقادی برخوردار باشند می توانند اطلاعات رسانه ها را به درستی تجزیه و تحلیل کنند. بر همین اساس، رسانه های جمعی امروز به سمتی پیش می روند که به مخاطبان خود اطلاعاتی را ارائه دهند که از لحاظ علمی و محتوایی اطلاعات درست و قابل استناد باشند. بنابراین می توان گفت مخاطبان می توانند رسانه های جمعی را به یک سمت و سو حرکت دهند و رسانه های جمعی نیز می توانند تغییراتی را در باور، نگرش، افکار و در ذهن مخاطبان ایجاد کنند.
منبع: https://www.ketabrah.ir